ABSTRACT no name 1/2021

 



Je to už poměrně dávno kdy Stvořitel Všeho Tetragrammaton  nechal Mojžíšovi do jeho právě rozepsané druhé knihy, třetí kapitoly, čtrnáctého verše zapsat svůj profil.
Mojžíš totiž nevěděl jakými slovy ho kamarádům i zrádcům představit.
Dlužno říci, že to bylo na vyžádání a není jisté jestli to bylo zapsáno doslovně nebo inspirovaně.
Je to tedy už poměrně dávno, kdy vznikla tahle možná první a možná i nejdůležitější abstrakce. Od té doby se ji snažíme správně přeložit, správně vyložit, správně interpretovat.

Navíc od někoho komu neumíme přijít jednohlasně na jméno.

Co křesťanské společenství to jiný výsledek.

O to ale v rámci té které komunity skálopevnější.

Prostě abstrakce jak má být. 

Komentáře

  1. Pochopit Boha, který je nekonečný, není v silách žádného člověka. Proto výraz "Jsem, který jsem" je nejvýstižnější, jaký můžeme najít. A ještě je jedno slovo, které Boha vystihuje a to je "Láska". Neznám křesťanskou církev, která by učila něco jiného.
    A pokud se mohu vyjádřit k fotografii, tak vidím rybu v síti, která je opravdu fušersky zhotovená a ryba z ní určitě brzo uteče. (smajlík)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tohle moje psaní o souvislostech jednoho Biblického textu jsem použil jako přemostění (teď s pocitem oslích uší na mém klobouku) k úvaze, zda abstrakci může převzít divák pod svá křídla představivosti a přitom nebýt zatěžován nějakým autorovým napovídacím názvem. Tedy něco o svobodě pohledu na výtvarnost samotnou.
      Samozřejmě nefigurativní tvorba je ve výhodě🙂
      Vlastně takové "Autore díky, ...a já teď už sám"🙂
      A proto je tahle moje abstrakce bez názvu...a nebude toho druhu poslední...





      Tvůj komentář ale velmi vítám🙂
      Nebudu sem ale dávat odkazy na ty různé úvahy o vnímání toho verše (i o něm se píší diplomové práce) či složitosti konstrukce různých překladů končících i tak nejistotou. Je jich nemálo a to mezi ně nepočítám ty různé pochybné zdroje, které se nedrží olivovníku ani náhodou.
      Jen jednu věc bych k tomu řekl rád. Totiž k tomu pojmu "Láska". Ze zkušenosti tak nějak vím, že je třeba předem ozřejmit pojem "agapé". Ono je to pak celé o dost jasnější...i to často vzpomínané (a často účelově krácené) Desatero.

      Vymazat
    2. V tom máš pravdu. Pojem agapé je v daném kontextu vhodnější. Já se většinou pohybuji v prostředí, kde všichni ví jak je to myšleno a občas se zapomenu. Taky souhlasím s tím, že na jakýkoli biblický text se dá vědecky nebo "vědecky" rozepsat spousta slov a někdy i hodně nesrozumitelných.
      Ale fotka je to hodně dobrá.

      Vymazat
    3. Ti k tématu ještě přidám takovou veselou poznámku🙂
      Moje babička (nepraktikující katolička) prohlašovala že v tom kdo je Bůh má jasno. Tvrdila, že Bůh je jediný mlynář kterému komunisti mlýn neznárodnili. Jen jim musel slíbit, že bude mlet hodně pomalu🙂

      Vymazat
  2. Abstrakci mám rád podobně jako poezii nebo hudbu. Při pohledu na snímek mi však na rozdíl od Danyho vytanul Šašek,leč bez Královny. V tom je to kouzlo abstrakce,že si každý může představit co chce a názvu netřeba... ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No Honzo, když jsem to uviděl první co mě šlo hlavou byly detaily z maleb H.B.

      https://www.meisterdrucke.uk/fine-art-prints/Hieronymus-Bosch/821002/Hell,-.html

      U něj jsou to tak komplikované a členité scény, že teprve když jdeš na detaily, na ty postavy, tváře, vidíš jaký to byl mistr detailu...při vší úctě k celkovému dojmu z jeho pláten.

      Vymazat
    2. No právě! Ten šašek je detail z jednoho z jeho mnoha pláten! H.B. je taky jedním z mých oblíbenců. Nadčasový...

      Vymazat
  3. Nebudu se pokoušet vstupovat do učené debaty o Bohu, já, pokřtěný ateista. Ale ten můj ateismus vždy poněkud vybledne, když čas od času potkám Jiřího Grygara (nebo s ním prohodím pár vět po e-mailu). A nikoliv jen poněkud, ale úplně vždy zblednul (ateismus), když jsem na hvězdárně vykládal o vzniku vesmíru a Velkém Třesku. Otázky byly nasnadě, já míval orosené čelo a návštěvníci dobrý pocit, že alespoň na něčem mne "nachytali" ,-)

    Co se týká obrázku, nebudu se o nic pokoušet a vychutnám si již tradičně krásně zachycené struktury, s obvykle skvělou BW technikou, a tentokrát i s bonusem 3D.
    Ať už je to cokoliv a může to vzbuzovat asociaci čehokoliv...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bledne nás myslím víc při otázce co bylo před Velkým Třeskem. A ještě víc, když se neptáme co....ale ptáme se KDO :-)

      Vymazat
  4. Jen Bůh ví, jak to s tím Bohem vlastně je nebo není nebo co, jestli teda vůbec je.
    Abstrakce pěkná, síť je divná a ta ryba je taky nějaká divná :))). SX

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Možná to je ten "Mlčel jako ryba" :-)

      Vymazat
    2. Myslíte jako ten, co něco stvořil a pak se zájmem pozoroval, jak se to bude vyvíjet? Tenhle ryba ale působí, jako by mu bylo všechno tak nějak jedno, no však se na něj podívejte :-). SX

      Vymazat
  5. Takový snímek, řekněme první. Jiní už v něm našli inspiraci. Třeba ve světě, alias noname 2:
    https://1gr.cz/fotky/idnes/21/011/cl8h/PMK889488_9e1f58e7f06a4714af3c14d647c2a917_0.jpg

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo a pěkná abstrakce, aby to omylem nevyznělo jinak. :-)

      Vymazat
    2. Ano, to je Amerika včera dnes a snad ne zítra. Děkuji za odkaz i když jsem to sledoval vlastně nepřetržitě nejen na Českých portálech. Samozřejmě se zřetelem na obrazové zpravodajství.

      Ale dám vám také odkaz: Tady:

      https://digiarena.zive.cz/20-nejlepsich-snimku-roku-2020

      Když jsem četl úvod chvíli mě to trvalo než jsem se ujistil, že to není článek na první straně vládního deníku Severní Koreje :-))

      Vymazat

Okomentovat