Běs básně a Hany


Když zprvu jen majitel fotoaparátu delší dobu fotografuje, dává tomu fotografování větší preference než mnoha snadným požíračům času, když má talent, když se za pochodu učí, když se nebojí jít do rizika a nelpí tak na své obecné oblíbenosti, když pochopí na vlastní kůži, co je to sračka a neraní ho mrtvice při tom pomyšlení, když s pokorou dokáže užívat koše na své vlastní zmetky, když ho neuspokojí, že každá jeho fotografie je na veřejné galerii v TOPu, když nebere vážně, že nad každou jeho druhou skládá někdo filosofické traktáty....a když tohle všechno vydrží, tak má velkou šanci. Totiž časem se může i s tou pokorou sobě vlastní začít počítat do té specifické skupiny fotografů, kterou jde zahrnout do té dobré pověsti. Totiž nemusí se červenat, když jim někdo řekne, že je Amatérským fotografem v Česko-Slovenské tradici.





Ještě před tím může dělat ale něco jiného. Může snít. Může snít o tom, že jednou bude mít někde svojí samostatnou výstavu. Že za ním někdo přijde a navrhne mu vystavit tucet velký formátů. Ne někde na národním výboru špendlíkem napíchané fotečky na nástěnku ze soutěže o nejlepšího traktoristu, ale výstavu ve skutečné výstavní síni s dobrou adresou. Tedy kde už vystavovali páni fotografové co k nim zatím jen vzhlíží. Že za ním někdo přijde, nabídne mu takovou prezentaci a navíc se postará o propagaci i důstojnou instalaci. Sen je sen, ale takové sny se občas plní i těm, kteří v to vážněji vůbec nedoufali. A to už vůbec nechci rozebírat známe přísloví, že štěstí občas sedne i na vola.

No a když se takhle sní, je dobré si představit tu šlamastiku, kdy ze své několikaleté tvorby bude ten dotyčný muset vybrat ten tucet. Tucet ze svého pohledu toho nejlepšího. Toho za co se podle svého názoru nemusí vůbec stydět. Naopak, výběr fotografií, které budou pro jeho tvorbu reprezentativní. Někdy až tak, že skoro nikdo potom na tu výstavu nepřijde, protože už je to až příliš subjektivní, příliš ty fotografie nejdou s obecným vkusem, trendem, obecně přijímaným krásnem, fotograf kašle na estrády... a navíc nahá děvčata vystavují kousek vedle (někdy i se).

A když se ty sny opakují, možná si ten dotyčný udělá takovou virtuální přihrádku. A do ní se pokusí vybrat těch v budoucnu nabídnutých dvanáct fotografií k vystavení. A to zjistí, že to není vůbec jednoduché. Třeba že ta úžasná fotografie od moře, co tak bodovala na veřejné galerii je ve skutečnosti výřez 30% z políčka a seriozně, aby vypadala pak na výstavě jak fotografie má, vytisknout vůbec nejde. Přijde třeba na to, že tu fotografii kterou si zamilovali ti borci na veřejné galerii si zamilovali jen ti co z nich evidentně amatérský fotograf nikdy nebude. A ti co z nich bude nebo už je... prostě mlčeli. A brouk v hlavě je tím pádem na světě. No a když se opravdu začne vybírat, tak těch brouků a vadítek najednou vyskáče víc. Nikdy před tím jsme o nich vážněji nepřemýšleli. Nebylo třeba. TOPu bylo možná třeba víc vzájemně se do něj podpírajíce čímkoli. Tím chci říci, že tyhle úvahy jsou moc dobré i v situaci, kdy ještě ani nesníme. Často nás totiž dovedou k hlubšímu přemýšlení, k zamyšlení nad vlastní tvorbou.

Ta přihrádka se pochopitelně mění v čase. Jen sám nevědomky zastavený v čase nepodléhá ve svých názorech na umění času. To co považoval za úžasné před rokem dnes klidně vyhodí. A je to tak dobře. A není se v tom směru za co stydět.

Z pohledu těch starostí je asi nejlepší počkat na posmrtnou výstavu. Ta Vás zbaví stresu s vybíráním toho tuctu. Možná proto jich je tolik. Až tolik posmrtných výstav že pro ty co ještě hledají dobré světlo nejsou termíny...

Možná by byla fajn taková veřejná galerie na síti, kde by si snící autor mohl vystavit ten tucet. Ani o fotografii víc. Pokud by chtěl nějakou po čase doplnit, pak jedině proti umazání jedné co tam do té chvíli byla. Taková prezentace "Co bych vytiskl a vystavil, kdybych takovou nabídku dostal. A kliknutím by bylo možné se podívat i do historie toho tuctového souboru. Aby divák viděl, jak se názor autorův postupně vyvíjí. Samozřejmě veřejná galerie s možností takové prezentace za peníze. Ne nijak extra dramatický poplatek, ale ne zdarma. Nehodnotili by se jednotlivé fotografie ale kvalita takového souboru z pohledu toho kdo na tu výstavu "virtuálně" přišel. A vůbec by ta hodnocení nebyla o technice, ořezávání, vyrovnávání přímek a narovnávání křivek. Každý kdo by chtěl by se stal takovým návštěvníkem u východu s návštěvní knihou v ruce. A na výstavy přece chodí všichni. Tedy nejen Ti co mají odpovídající vzdělání, nemají coronavir a tři dni nepožili.

Tak a dostali jsme se konečně k té mojí zde dnes vystavené fotografii ke které patří i ten název článku. Tahle fotografie totiž v mých představách a snech patří mezi ten tucet co bych, kdybych... zrovna v tuhle dobu. 

Mimochodem, také máte rádi Hospodu na mýtince? 🙂


Komentáře

  1. Chudák Hana. To je Váš svetr, na té fotce? Nebo nález? Povedla se. A zase jste měl povídavou, a to já vítám, protože si ráda počtu, když si najdu klidnou chvilku :-). SX

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tahle Hana to byla :-)

      https://www.youtube.com/watch?v=WwtKYb7Qp6Y

      náhodou, ráno v parku...nález :-)

      Vymazat
  2. Hezky jsem si početl. Při představě, že bych měl vybrat ze svých fotografií pouhých 12 nej, jsem se až orosil. Vlastně jsem rád, že mi nikdo takovou nabídku nedá. Hláška "celé roky nic a najednou zájezd" patří k mým oblíbeným. Já, když tvořím, stále se držím pravidla, že BW má obsahovat jak černou, tak i bílou. Ale takhle je asi působivější.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No zkus se orosit tak nějak virtuálně a uvidíš co to s Tebou udělá. Co Ti to přinese do Tvého přemýšlení o fotografování :-)

      Vymazat
  3. Píše sa rok 1859 a Manet práve vystavil na Salóne svoju prvú maľbu „Pijan absintu“. Očakával úspech, ale dočkal sa obrovskej kritiky. Tá nekompromisnosť bola nevídaná – opilec zo spoločenskej spodiny, tienistá realita bez akéhokoľvek nadľahčenia... O niečo neskôr, v roku 1863, porota Salónu odmietla tisíce malieb a odmietnutí umelci sa horlivo ohrádzali, a tá rezonacia bola taká silná, že zasiahol až samotný Napoleon III (inak umelecky „bez“), a zariadil osobitnú výstavu – „Salón odmietnutých“, kde rozhodovalo „umelecké publikum“ ... Tu sa vyskytol aj Manetov obraz „Raňajky v tráve“ ... Manet, jemný muž, vychovaný, jeden z mála, ktorý mal aj finančné prostriedky, veľmi túžil po uznaní, a nebol pripravený na rozčarovanie z neprijatia, tu zrazu čelil neskutočnému, obrovskému odmietnutiu, až takému, že sa z jeho diela uštipačne posmievali, ukazovali naň prstom a pľuvali naň... Aký to rozdiel, oproti obrazu Giorgioneho spred 350 rokov dozadu, ktorý už visel na stene v Louvre – „Koncert v prírode“ – (dve nahé madony a dvaja mladí muži, podvečer, tlmené teplé svetlo, pohoda, klídek...) a v „Raňajkách...“ – dve nahé madony, dvaja mladí muži, ale ... je ráno, prevláda modrá, zelená, jedna madona vzadu, druhá, úplne nahá v popredí s dvomi mladými mužmi, oblečenými podľa najnovšej módy – tak drsný zjav – prečo je tam tak výstredne nahá? hm, prečo...
    Imho, v „Salóne odmietnutých „ absolútne odmietnutie... Manet. A to ešte v r. 1865 prišla do Salónu jeho „Olympia“ – nahá prostitútka hľadí bez záujmu a hanby z obrazu pózy klasickej Venuše – tá trúfalosť siahnuť na tradíciu...
    Ako margináliu sem spomeniem, že počas rušného spoločenského života sa stretával a priatelil aj s fotografom Nadarom (priateľ google ...)
    Na sklonku života, v podlomenom zdraví, sa dočkal akého-takého uznania, ale prelomilo sa to až po smrti... a takéto príklady by sa dali dohľadať v histórii neúrekom ...
    V roku 1868, Gustav Flaubert, v jednom zo svojich listov George Sandovej píše, že práve dokončil opis Fontainbleauského lesíka, z čoho dostal chuť sa obesiť na jednom z jeho stromov – štvorstránkový opis mal sedemdesiatdva strán prípravných poznámok...
    Giacometti sa pozastavuje nad tým, že nevie prečo robí pretiahnuté sochy, dokonca sa tomu bráni, a rád by robil sochy guľaté a hladké, ale stále ich robí pretiahnutí a drsné, ale nie je v tom nič zámerné. Píše, že chyba je asi vo vnímaní, s akou sa stretáva pri fotografii – keď fotografujete hlavu z pritesnej blízkosti budete mať obrovský zdeformovaný nos, takže zvyšok tváre zanikne. Teda možno spôsob, ako pristupuje k námetu a ako sa k nemu stavia, v úsilí čo najvernejšie ho napodobniť, ho vedie k takejto deformácii vnímania, z čoho potom vzniká iné vnímanie sveta...
    Rodin tiež niečo písal o tom, ako mnohí majstri stratia celý život v boji s rutinou... a ako ľahko sa dá dať zviesť z cesty...
    A napríklad Rilke v niektorom z listov mladému nadšencovi písal, že iba vtedy to má význam (písať), keď po tom bude túžiť tak, ako po vzduchu, keď mu bude niekto dlho držať hlavu pod vodou... iba vtedy!
    Jozef, nemám to také premyslené a predstavené tak, ako to viete predostrieť vnímateľovi Vy, ani mi na tom až tak nezáleží, podstatné je, že s tým konceptom absolútne súhlasím – dať dohromady trebárs desať, nech dvanásť Fotografií, výstavných, repre ( v mojom prípade aj bez výstavy samotnej), a tak ako je ťažké v sebe , bez toho aby iný počul, hovoriť si pravdu (malo by to byť ľahké), tak v sebe si vystaviť tieto Fotografie, presné, prísne... Teda, ale Vy ste to rozpracovali ešte ďalej , gratulujem a ďakujem za článok/ky – donútil ma sa halabala zapoznámkovať, a to je už niečo  ... A ospravedlňujem sa za zdĺhavosť ...
    Fotografia, ktorú ste predstavili vo mne evokuje presne ten pocit... „kašlem na to, vyzlečiem sveter a idem do toho!“ – zrejme sa už nevrátim, stopa č. 1

    Samozrejme aj iné...
    Pozdravujem, palo boško

    OdpovědětVymazat
  4. Ručník hozený do ringu. Také jsem podlehl pokušením nalézt-vybrat mezi svými výcvaky to nejlepší, sahal jsem po svých (bohužel, subjektivně) nejlepších soliterech spíše starších (prověřených a nezavrhnutých časem) ... výsledek byl tristní. Odpovídal tomu, že jsem nepoužil hlavu. Svojí. Která je ale po letech masáže na amatérských fotoserverech značně nepoužitelná. Zatím házím ten ručník do ringu, ten správný čas ještě asi nenastal... pokud vůbec někdy nastane.

    Výborné čtení a skvěle komentováno od PB

    OdpovědětVymazat
  5. Já už bych jednu za ta léta měl... ;-)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat